سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت نمک و سدیم

معمولاً وقتی مردم می گویند نمک، منظورشان نمک سر سفره است. نمک یک ماده معدنی می باشد که از سدیم کلراید (NaCl) ساخته شده است. برای تشخیص نمک از یک طبقه ترکیبات شیمیایی به نام نمک ها، عبارت سنگ نمک یا ماده معدنی به نام هالیت به کار برده می شود.

 

سدیم چیست؟

سدیم نیز یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند شیر، چغندر و کرفس وجود دارد. همچنین ممکن است سدیم در حین تولید غذاهای فرآوری و بسته بندی شده ، مانند کالاهای کنسروی، گوشت های ناهار یا شام های منجمد شده، نیز اضافه گردد.

زمانیکه سدیم (Na) با کلرین (Cl?) ترکیب می شود، سدیم کلراید یا نمک سفره (NaCl) تشکیل می شود. از نظر وزنی نمک سفره شامل 60درصد کلراید و 40 درصد سدیم می باشد. افراد حدوداً 90 درصد سدیم یا به شکل سدیم کلراید مصرف می کنند. سایر منابع سدیم شامل جوش شیرین (سدیم بی کربنات) می باشد. همچنین به غذاها برای حفظ و خوش رنگ کردن و بهبود بافت آنها، سدیم افزوده می شود.

 

سدیم بیش از حد برای قلب مضر می باشد. بر طبق نظر انجمن قلب آمریکا، مصرف روزانه سدیم نباید بیش از 1500 میلی گرم یا دو سوم قاشق چایخوری باشد. در بخش زیر راهنمای مرجعی برای اطلاع از مقدار سدیم موجود در نمک سفره آمده است:

ادامه مطلب...